copyright

Al jaren liep je rond met dat idee. Maandenlang heb je gezwoegd om het tot een mooi concept uit te werken. Je investeerde tijd, bloed, zweet, tranen en misschien ook wel wat centen in een mooie brand identity. Je bent supertrots op je logo en alles wat errond werd uitgewerkt. En na enkele weken kom je erachter dat iemand anders schaamteloos alles over heeft genomen waar jij zoveel moeite in gestoken hebt. Je kan wel huilen. Dit is zo unfair.

Dit verhaal hoor ik steeds meer. En ik maakte het ooit ook zelf mee. Goeie ideeën worden gepikt. Firmanamen onrechtmatig gebruikt. De vormgeving van succesvolle brands wordt een-op-een overgenomen. Er wordt zelfs geen moeite meer gedaan om het te verstoppen. De druk om origineel te zijn, verleidt sommigen ertoe om iemand anders zijn ideeën zonder toestemming te gebruiken. En dat is stelen. Het is een inbreuk op de auteurswet.

Wat kan je ertegen doen?

Is het kwaad al geschied? Contacteer dan een gespecialiseerd jurist en vraag raad. Waarschijnlijk zal zij je aanraden om een aangetekend schrijven aan de tegenpartij te richten en hen op de hoogte te stellen van de inbreuk op het auteursrecht. Het is altijd fijner als je zaken in der minne kunt regelen. Wil de tegenpartij de inbreuk niet rechtzetten dan kan je procederen. Maar dat wil je niet. Het kost negatieve energie en een flinke duit.

Je had het ook kunnen voorkomen. En dat is sowieso de goedkoopste én de meest aangename manier. Je kunt je merk en je logo laten registreren. De kosten liggen een pak lager dan een rechtszaak en je kunt op je twee oren slapen. Een idee beschermen is moeilijker. Dan moet je al naar het i-Depot en dat geeft nog geen alleenrecht op het gebruik van een idee.

IN.DRUK kan hier zelf niet voor zorgen omdat hier een gespecialiseerde procedure aan vooraf gaat. Daarom doe ik hiervoor een beroep op de ervaring van Benelux-bureau voor de Intellectuele Eigendom.

Ben je voortaan ook liever safe than sorry? Win dan zeker hun advies in.