“Wanneer moet je website een update krijgen?”
Daar zijn 2 antwoorden op mogelijk.
Technische update
Spreken we over het updaten van je thema’s, plugins en WordPress-versie? Minstens één keer per maand. Deze zaken zo recent mogelijk houden is belangrijk om het hacken van je website te voorkomen. Ben je een IN.DRUK-klant? Dan slaap je op je twee oren want dit wordt voor jou gedaan.
Vervang verouderde technologie. Het is belangrijk dat je website performant is zodat potentiële klanten vlot door je website kunnen navigeren. Verouderde technologie leidt vaak tot vertraging of een crash.
Inhoudelijke update
De inhoud van je website moet up to date zijn. Voor je bezoekers is verouderde info onhandig. Google vindt het fantastisch als je website dynamisch is. Dat betekent dat er ook van alles leeft in je bedrijf.
Je website moet je branding volgen. Kreeg je merk een rebranding, laat je website volgen.
Een veranderd aanbod? Pas dit aan op je website. Klanten aantrekken die enthousiast werden over iets wat je niet langer aanbiedt, zorgt voor teleurstelling voor jullie allebei.
Spreek je een nieuwe doelgroep aan? Controleer je copywriting zodat je hen op de juiste manier aanspreekt.
Zitten er voldoende CTA’s in? (call to action)
Is je website een waardig onderdeel van de “customer journey”?
Zorg dat de keywords die je in je teksten verwerkt blijven kloppen. Dat check je best elk half jaar.
Maak een mix tussen keywords waar veel concurrentie op is – vaak algemene termen – en niche of meer gespecialiseerde keywords. Zij hebben een kleiner bereik maar spreken een specifieker publiek aan. Wissel af tussen long tail en short tail keywords. Men googelt in volzinnen tegenwoordig en ChatGPT leest ook gretig mee.
Wanneer?
De vakantie is een mooi moment om je website onder de loep te nemen en de verbeterpunten in kaart te brengen. Hulp nodig? Mail me! Een analyse van je website gebeurt onder de KMO-portefeuille. Dat betekent een subsidie van max. 30%. Je krijgt een rapport met een opsomming van de verbeterpunten. Met dat document kan je zelf aan de slag of iemand voor jou aan de slag laten gaan. IN.DRUK bijvoorbeeld! 😉
P.S. Een website van 5 jaar is stokoud. Technologie verandert razendsnel. Werd je website in al die tijd niet aangepast, dan wordt het hoog tijd om actie te ondernemen.