Facebook in de krant

Voor mij is drukwerk heel belangrijk! Dat hadden jullie al lang begrepen. Maar dat zelfs Facebook het met me eens is, had ik niet verwacht.

Facebook kondigt aan dat ze in het kader van de GDPR wijzigingen zullen uitvoeren om onze gegevens te beschermen. Dat doen ze paginagroot, in de krant. Een charmeoffensief natuurlijk na de hele heisa rond Cambridge Analytica waarbij een hele hoop van onze gegevens te grabbel werden gegooid en verkocht om verkiezingen te beïnvloeden. Alleen viel het mij op dat ze voor een medium op papier kozen om hun mea culpa te slaan. Ze kennen hun vak natuurlijk. Drukwerk blijft het medium bij uitstek als er belangrijke zaken moeten worden gecommuniceerd. Je belastingbrief komt per post. Die huwelijksuitnodiging van je nichtje? Valt in de brievenbus. Communicatie op papier heeft ook vandaag de dag nog absoluut zijn waarde. Misschien zelfs meer dan vroeger.

Wil je verrassen met je communicatie? Kies dan voor een direct mailing per post. Via de post krijg je per week 16 enveloppen toe, terwijl je mailbox uitpuilt met honderden mails waarvan er misschien maar een stuk of tien interessant voor je zijn.

De boodschap blijft ook gewoon beter hangen op papier. Dat is wetenschappelijk bewezen. Omdat je meer zintuigen gebruikt – je voelt, ruikt en ziet papier – dringt alles veel beter door en sla je het beter op. Tekst op scherm ga je “scannend” lezen waardoor je de info makkelijker vergeet.

Nog beter is om de twee te combineren. Online en offline communicatie samen, dat geeft magie.
BrandScience bewees in 2011 dat door drukwerk in te schakelen, je online communicatie maar liefst 60% efficiënter werkte. Dat kan al tellen vind ik.
De moeite waard om bij je volgende campagne eens in overweging te nemen.