over phishing

95% van de phishing mails lijken van Amazon, bankinstellingen of de overheid te komen. Ondertussen (her)kennen we ze wel. Althans, dat dachten we.

Tegenwoordig zijn die phishing mailtjes zo goed gemaakt dat het onderscheid met de authentieke mails minder duidelijk is. Zo kreeg ik deze week verschillende klanten aan de lijn die zich zorgen maakten om de verlenging van hun domeinnaam bij Combell. Ook al zijn ze vaste IN.DRUK-klant, ook al regel ik al hun website-aangelegenheden, toch zetten die mailtjes hen aan het twijfelen.

Hoe komt het dan dat we er toch bijna intuinen?

  • Vroeger kwamen phishing mails meestal van Amazon, banken of van de overheid. Voor die afzenders zijn we tegenwoordig op onze hoede. Daarom gebruiken phishers nu minder opvallende leveranciers als dekmantel.
  • Die virtuele criminelen hebben ondertussen ook door dat branding belangrijk is én vertrouwen schept. Daarom hebben ze zich bekwaamd in het namaken van de huisstijl van de zogezegde verzender. Veel moeilijker zo om fake mails van echte te onderscheiden.
  • Phishers zijn op hun copywriting gaan letten. De schrijffouten die hen vroeger verraadden zijn eruit.

Hoe ontmasker je die verdachte mailtjes dan?

  • Check het mailadres van de afzender. Vaak komt de bedrijfsnaam van de zogezegde afzender er niet eens in voor. Combell verzendt geen mails vanuit “123@agence.fr
  • Vraag je af of jij effectief klant bent bij die leverancier.
  • Bel even met je leverancier als het bovenstaande geen uitsluitsel geeft.

Klik nooit op links in mailtjes die je niet vertrouwt.

Hoe kom je zelf betrouwbaar over als leverancier?

  • Maak werk van een professionele huisstijl. Bij mekaar gebricoleerde brand elements zien er louche uit.
  • Wees consequent in het gebruik van je huisstijl. Zo ben je herkenbaar en onderscheiden klanten sneller fake van feit.
  • Gebruik een e-mailadres verbonden aan je domeinnaam. Gmail.com of hotmail.com wekt argwaan op.

Rammelt wat aan je merk maar heb je geen idee waar te beginnen? Je feed professionaliseren, je website converteert niet, eenheid bewaren vind je moeilijk? Boek een Brand Lab Intensive! Tijdens deze 1-op-1 workshop bekijk ik samen met jou waar het brandt binnen jouw brand. Meer info vind je via deze zeer betrouwbare link. 😉