shiny new object syndrome

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met het aanbreken van het nieuwe jaar zie ik heel wat ondernemers die de pauze tussen Kerst en Nieuw hebben gebruikt om aan hun onderneming te werken. En dat is top! – Toegegeven IN.DRUK helemaal lossen is mij ook niet gelukt. – Alleen gingen ze wel heel ver. Ze maakten tabula rasa. Hoppa, de grove borstel erdoor. Out with the old, in with the new. Ze zwierden huidige diensten of producten overboord en begonnen opnieuw. Liefst mét nieuwe branding, nieuwe website en nieuwe Instagramfeed. “Shiny new object syndrome” heet dat. Ook wel bekend als “het flitssyndroom”.

Het “Shiny new object syndrome” verwijst naar het fenomeen waarbij ondernemers continu op zoek zijn naar nieuwe oplossingen, producten of technologieën, in plaats van te focussen op het verbeteren van hun huidige processen of producten. Ik heb die fout zelf al een paar keer gemaakt. Een nieuwe (online) cursus ontwikkelen, templates voor Instagram verkopen, … terwijl mijn hart bij het opbouwen van merken ligt.

Je laten verblinden door het “Shiny new object syndrome” verkl**t je onderneming.

  • Het leidt tot onnodige kosten en inefficiëntie, omdat tijd en middelen worden besteed aan het onderzoeken en implementeren van nieuwe oplossingen, in plaats van aan het optimaliseren van bestaande zaken.
  • Het zorgt voor ontevredenheid bij je klanten. Die vinden het immers knap vervelend als producten of diensten continu worden vervangen door nieuwe versies, in plaats van te worden verbeterd. Ze weten op den duur ook niet meer wat je hen nu eigenlijk te bieden hebt.
  • Je wordt er zelf helemaal gestoord van want door elke keer helemaal opnieuw te beginnen, put je jezelf uit. Je moet elke keer weer alles van 0 opbouwen. Leercurves doorlopen. Branding aanpassen. Marketing uitwerken. Al je kanalen optimaliseren. Zelfs een hamster in haar wieltje bedankt hier vriendelijk voor.

Leg de focus liever op het constant verbeteren van je producten en processen, in plaats van steeds weer op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen.

Hoe komt het dat we ons hier toch zo gemakkelijk door laten vangen?
Een grote aanstoker van dit “Shiny new object syndrome” is social media. Sommige coaches hun verdienmodel bestaat erin om jou maanden van 10K te beloven als je hun 7 stappenplan volgt, je ziet concurrenten die iets nieuws hebben uitgewerkt, je hebt zelf 100 nieuwe ideeën per dag door al die posts die om je oren flitsen. En het spreekwoord: “nieuwe borstels keren goed” geldt ook nog altijd. We vinden het gewoon plezant om iets nieuws te doen. Alles weer uitzoeken: spannend! Bijleren: yes! Ons oude aanbod kennen we immers al jaren. Daar is – voor onszelf alleszins – het vernislaagje allang af. Alleen dient het je niet, al die vernieuwing. Of toch niet altijd.

Wanneer is het wel een goed idee om met iets nieuws te beginnen?

  1. Als je nieuwe product of dienst een grondige verbetering betekent van het bestaande.
  2. Als er een nieuwe behoefte is in de markt waarop jij een goeie oplossing biedt.
  3. Als het nieuwe product of dienst een aanvulling is op wat je al aanbiedt.

En wanneer is het wel een goed idee om te rebranden of je website te vernieuwen?

  1. Als je bedrijf zijn focus heeft verlegd of als je meer niche gaat.
  2. Als je je doelgroep niet langer bereikt omdat wat je aanbiedt niet meer klopt met wat je uitstraalt.
  3. Als je bedrijf door de jaren heen gefusioneerd is of je een bedrijf hebt overgenomen.
  4. Als je bedrijf betrokken was in negatief nieuws of reputatieschade opliep.
  5. Als je je wil presenteren als expert of thought leader en je met je huidige branding en website niet voldoende professionaliteit uitstraalt.

Moet je alles overboord gooien? Zeker niet! Trek lessen uit wat goed is gegaan en verbeter wat niet meer past. Werk een goeie strategie uit zodat je op koers blijft. Op 26 januari vertel ik je er graag meer over tijdens mijn webinar “van grijze muizenmerk naar thought leader door merkstrategie en branding”. Aanmelden kan hier!

Meanwhile, hou die zonnebril binnen handbereik zodat je je niet laat verblinden door al wat “shiny and new” is. 😉