GDRP en direct marketing

U kon het hier al lezen. Vanaf 25 mei is de GDPR echt voor iedereen iets om rekening mee te houden. En heel die regelgeving leek het, laten we eerlijk zijn, best lastig te maken om aan direct marketing / mailing te doen. Niets blijkt echter minder waar. Als er een gerechtvaardigd belang of “legitimate interest” is dan kan het aanschrijven wel zonder uitdrukkelijke toestemming. Wanneer je dit kan inroepen wordt door BPost mooi omschreven. Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Doe alvast de “Legitimate Interest Scan” hieronder en ontdek via een aantal vragen en bedenkingen of het gerechtvaardigd belang voor jou van toepassing kan zijn.
  • Verwacht de klant dat zijn/haar gegevens worden verwerkt?
  • Kan de gegevensverwerking het individu negatief beïnvloeden?
  • Is de gegevensverwerking in het belang van de klant?
  • Wat is de relatie tussen het individu/de klant en de organisatie?
  • Is er tweerichtingsverkeer tussen de organisatie en het individu?
  • Is er een niet-evenredige machtsverhouding tussen de organisatie en het individu?
  • Wordt er redelijke informatie over de verwerking verstrekt en worden de verwerkingsdoeleinden specifiek vermeld?
  • Is de informatie rechtstreeks van het individu verkregen of indirect verzameld?
  • Kan de gegevensverwerking door de klant als opdringerig of ongepast worden gezien?
  • Bepaal of de gegevensverwerking noodzakelijk is om het gegevensverwerkingsdoel te bereiken. En of er een andere manier is om dat doel te bereiken?

Door hier een antwoord op te formuleren krijg je al een heel goed zicht of jouw marketingactie al dan niet GDPR compliant is. IN.DRUK denkt hierover mee na bij het ontwikkelen van jouw mailing en de bouw van je website.

(bron: BPost)