scherm met google

Google vindt het een mooi moment om een grote schoonmaak aan te kondigen. En dat heeft grote gevolgen voor het monitoren van het bezoek op je website.

Google stopt met de “universal analytics” en vervangt ze door “Google Analytics 4”. Heel het systeem om bezoek op je website te meten wordt omgegooid. Het type tracking-code wordt veranderd. Als je dit niet aanpast kan je vanaf 1 juli 2023 het bezoek op je website niet meer meten. Erger nog: ook de historiek met je vroegere resultaten wordt verwijderd. Alle informatie die je door de jaren heen verzamelde, gooien ze weg. Heel erg..

Tracken van het bezoek op je website is superbelangrijk. Het leert je waar je je website kunt verbeteren om beter te converteren (leads verzamelen, verkoop genereren).

Waarom doet Google dat?​

Ze willen hun service verbeteren. Deels zorgt deze verandering daar ook voor:

  • Cookies zijn niet langer nodig om te kunnen meten;
  • Anonimisering van IP adressen is altijd ingeschakeld;
  • Kan gegevens van zowel websites als apps verwerken;
  • Door ingebouwde machine learning is Google in staat om voorspellingen te doen en eventuele ontbrekende data aan te vullen;
  • Geavanceerde zoekbalk om sneller de juiste info te vinden;
  • Het inrichten en aanmaken van doelgroepen wordt door velen als eenvoudiger ervaren;
  • Meet meer betrokkenheid aspecten dan de vorige versie;
  • Aantal events automatisch doorgemeten.

Er zijn ook nadelen:

  • Nog geen koppeling met de Search Console (die komt er wel!);
  • Eén-op-één overzetten van Universal Analytics is niet mogelijk;
  • Sommige rapporten zoals de bounce rate zijn niet meer beschikbaar;
  • Historische data gaat verloren

Wanneer wordt er overgeschakeld?​

Op 1 juli 2023 stoppen de metingen met de oude Universal Analytics-code volledig.

Waarom moet je NU ingrijpen?

Laat nu de nieuwe code op je website implementeren. Tegen de switch ben je dan al een jaar gegevens aan het verzamelen op de nieuwe manier. Gegevens ouder dan een jaar zijn sowieso niet nuttig voor je strategie. Dus als die resultaten van de oude Universal Analytics-metingen worden verwijderd, ondervind jij geen enkel ongemak.

Kan IN.DRUK hiermee helpen?

Zeker! Voor de klanten die hun website of webshop door IN.DRUK lieten bouwen, is er het GA4-pakket waarbij de basisinstellingen worden aanpast aan de nieuwe codering. Na het implementeren begint het verzamelen van gegevens op de nieuwe manier meteen. Zo kan jij op je twee oren slapen.
Bestel het hier.

 

Adverteer je op Google of Facebook? Dan moeten ook die parameters worden aangepast.

Heb je vragen? Stel ze zeker: info@in-druk.be