Het is crisis. Dat lezen, horen en zien we al jaren in de media. Dat het aan het beteren is, zeggen enkele positivo’s. Of is dat om ons aan het kerstshoppen te krijgen?

Hoe dan ook, als ondernemer zijn we voorzichtig en zoeken we manieren om het meeste uit ons geld te halen. De grootste ROI om het met jargon te benoemen. Vastgoed, ETF’s, goud? Er is allemaal iets voor te zeggen. Of tegen. En hoe zit dat met de volatiele markt der crypto’s? Ach, veel ken ik er niet van. Het enige dat ik wel weet, is dat een rebranding je geld oplevert. En zeker in tijden van crisis.

In een turbulente tijd als nu wordt er nog meer vertrouwen gesteld in een sterk merk. Klanten nemen geen risico’s. Een sterk merk, dat is een duidelijk merk waarvan de klanten, medewerkers en partners weten wat zij kunnen verwachten. Een merk dat ze meteen herkennen ook. Een merkbelofte die wordt waargemaakt. De vormgeving van zo’n merk ziet er consistent en consequent uit.

Of ik zeker weet dat een rebranding je omzet doet stijgen? Een klant liet me weten dat ze een verdubbeling van hun omzet mochten optekenen na de rebranding van het familiebedrijf. Waanzin right?

Een rebranding blijft een investering. Daar ga ik zeker niet lichtzinnig mee om. Alleen kost het aanhouden van een verkeerde branding je ook geld. Een verlies dat je niet meteen kunt aflezen in je boekhouding maar wel potentiële omzet die je door de neus geboord wordt.

Wanneer is het interessant om te rebranden?

  1. Je bedrijf kreeg een nieuwe focus door een nieuw product waardoor je een andere doelgroep aanspreekt.
  2. Je fusioneert met een ander bedrijf.
  3. Je breidt uit en hebt internationale plannen.
  4. Je huisstijl ziet er digitaal niet uit omdat hij ontworpen werd voor offline communicatie. Hij is verouderd.
  5. Je wilt naar een volgend level met je bedrijf dus je hebt een professionele uitstraling nodig.
  6. Er is nooit over je branding nagedacht en je koos hem enkel op basis van wat je mooi vindt.
  7. Je mikt op high-end klanten maar je branding ziet er zo niet uit.

Wist je dat een brand gemiddeld om de 7 jaar een upgrade of restyling krijgt? Dat kan een aanpassing van het kleurenpalet zijn, nieuwe fonts, een andere stijl van fotografie… Het is dus heel slim om je huisstijl op tijd en stond onder de loep te nemen. Apple heeft dat heel goed begrepen!

Gek om te rebranden in crisistijd? Zeer zeker niet!
Dus ben je een onderneemster met een mind, body of beauty brand en voel je dat jouw branding niet meer klopt? Plan hier een gratis kennismakingscall van 30 minuten met me en ik bekijk samen met jou wat de opportuniteiten zijn.