nocials

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Let me tell you about the nocials

 

WTF zijn nocials hoor ik je vragen. Het is een woord dat ik verzon voor het gevoel dat me tegenwoordig bekruipt bij social media. Toen ik het checkte, bleek het te bestaan. Volgens “The Urban Dictionary” betekent het: “Being glued to your phone while out on social occasions.” Laat ons meteen een kat een kat noemen, hoe sociaal zijn “the socials” eigenlijk echt?

  • Als ondernemer ben je verplicht om je feed voortdurend te spekken met nieuwe content wil je het algoritme gunstig stemmen. Je zit in een hamsterwiel en dat voelt als een vloek.
  • De socials voeden je vergelijkingsdrang waardoor je nog meer stress krijgt. Doe jij echt alles om een goede ondernemer te zijn?
  • Een viral post of reel wordt tot in den treuren uitgemolken door anderen op zoek naar evenveel likes, followers en aaikes aan het ego.
  • Iedereen springt op dezelfde trends, gebruikt dezelfde dansjes, dezelfde transformaties, dezelfde deuntjes, dezelfde Canva templates. Eenheidsworst troef.
  • Er wordt om ter hardst geschreeuwd om aandacht en er worden zelfs dikke bolle tranen online geplengd om meer likes te vergaren. Manipulatie onder het mom van authenticiteit. De grens wordt vaag.

 

Heb ik dan een hekel aan social media?

Mèh. Onze relatiestatus is complicated. De connectie met andere onderneemsters vind ik fantastisch. Daar tap ik écht energie uit. Al heb ik wel gemerkt dat die heel vluchtig geworden is. Voor je het weet heb je een “unfollow” aan je broek van iemand waar je nog hele persoonlijke babbels via dm’s mee had. Zomaar. Uit het niets. Bam. Weg.

De socials hebben een dark side die niet veel goeds met me doet. Sinds een tijdje neem ik bewust meer afstand. Van Instagram. Van Facebook. Van heel mijn iPhone. Die systemen spelen in op verslaving. Hoe goed is Mark zijn money making machine uitgedokterd! Het organisch bereik is in mekaar geklapt: 2% op Facebook en 16% op Instagram. Dus je moét wel adverteren wil je daar gezien zijn.

 

Wat dan?

Er zijn veel alternatieven. Hou alleen in het oog dat je niet bouwt op geleende grond. Meaning: wees niet afhankelijk van de grillen van een algoritme of media mogul om jouw zichtbaarheid te bepalen.

  1. Zet social media gericht in. Ga adverteren en duw daarbij centjes in Markske zijn broekzakken. Alle vormen van marketing kosten geld – doorgaans 10% van je omzet – zorg er dan tenminste voor dat je ROI de moeite is.
  2. Sprokkel e-mailadressen via een leadmagnet (e-book, checklist, …). Die lijst met adressen is van jou en pakken ze je nooit of te nimmer meer af.
  3. Investeer in een fatsoenlijke website. Dat is je trouwste medewerker die 24 op 24, 7 van de 7 zijn job doet. Met organisch bereik breek je op Google – mits een goeie technische bouw en degelijke SEO – nog wel potten.
  4. Google Advertising: op social media werk je aan je naambekendheid. Op Google zitten mensen met koopintentie. Potentiële klanten. Ze hebben hun portefeuille al in de hand en wachten op de juiste partij om hun centjes aan over te dragen. Hopelijk ben jij de gelukkige!
  5. Vul Google Mijn Bedrijf fatsoenlijk in! Het is gratis en voor niks en het geeft een duwtje aan je zichtbaarheid.

Een podcast, videoreeks, een blog, een magazine … Het zijn allemaal zaken die jij zelf in de hand hebt én houdt. En dan vergeet ik wellicht nog de helft.

 

Maak je niet afhankelijk van social media.

Moet je er dan niks mee doen? Toch wel! Maar leg niet al je eieren in dat mandje. Bekijk je social media account als een digitaal visitekaartje dat je afgeeft bij een toevallige eerste ontmoeting. Zorg dat de dingen die je daar post op een dienblaadje presenteren wat jij voor je ideale klant betekent. Wat hun “win” is om jou te volgen. Wie jij bent. Over “kopen” hebben we het dan nog niet eens. Know – like – trust weet je nog?

 

Is het de moeite om te investeren in een professional voor je social media beheer?

Eerlijk? Ik vind van wel ALS je de juiste partij weet te vinden. Mijn social media partner bij @demerkmadammen is een topper van formaat die echt begaan is met haar job. Ze is intelligent, sympathiek en je krijgt haar met plezier een paar keer per jaar over de vloer. Maar let op want ook in dat vakgebied rijden cowboys rond die zotte prijzen vragen en er héél weinig voor in de plaats geven.

 

Wat met cursussen over social media?

It depends. Ik heb zelf een workshop social media gegeven om de basics van social media uit te leggen. Het is belangrijk om te weten hoe het spelletje in mekaar zit zodat je de mogelijkheden ziet. Als je een cursus gaat volgen reken dan bij de kostprijs van de cursus ook je eigen tijd. Terwijl jij op de schoolbanken zit doe je niks dat je kan factureren. Zo kost een cursus van 3u en 500 euro inschrijvingsgeld je in werkelijkheid 710 euro als je je uren meerekent. Voor die prijs heb je bijna 2 maanden content door een professional. Dé vraag die ik mezelf ALTIJD stel bij het aankopen van een cursus: “Ga ik het door de cursus even goed of beter doen dan een professional en levert de cursus me geld op of bespaart hij me geld?” Nee? Bring in the experts en laat hen het voor je doen.

 

Heb jij een expert nodig die zich mee over jouw aanpak buigt?