Hoorde je deze week ook over de verkiezing van de lelijkste website van het jaar? Ik ben niet voor zo’n wedstrijden. Het bezorgt me een “cringy” gevoel van vroeger op de speelplaats waar je gepest werd als je niet de coolste kleren aan had. Maar soit, misschien zet het mensen wel aan tot nadenken over hun eigen branding en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Misschien is het een vraag die je jezelf ook al wel gesteld hebt? Is het nodig dat we voor ons bedrijf een nieuwe huisstijl laten maken? Of hebben we een nieuwe website nodig? Want er wringt iets aan de uitstraling van onze zaak. Je voelt dat de schoen niet meer pasten en dat je branding haaks staat op het bedrijf dat je bent geworden.

Waaraan merk je dat je bedrijf niet meer bij zijn branding past?

  1. Je branding is ontworpen door de buurman zijn zoontje in Paint
  2. Je hebt geen vast kleurenpallet en wisselt elke week van kleuren zoals je wisselt van trui.
  3. Je bedrijf is ondertussen je hoofdberoep maar je branding heb je destijds toen je nog in bijberoep aan je zaak werkte op Pinterest bij mekaar gesprokkeld.
  4. Je branding lijkt heel erg op die van je concurrenten. Beigetinten en sierlijke art deco letters anyone?
  5. Je wil groeien, je weet dat je product of dienst de max is maar toch blijft de groei achter.

1. Je branding is ontworpen door de buurman zijn zoontje in Paint

Ik twijfel er niet aan dat de Kobe heel handig is met de computer en waarschijnlijk zelfs creatief is en goed kan tekenen. Maar dat betekent niet dat zijn creaties geschikt zijn als logo. Sorry Kobe. Een logo is niet enkel een creatief ontwerp. Het moet vooral een functioneel ontwerp zijn. Logo’s moeten de juiste emoties losmaken bij de juiste mensen. En tenzij Kobe echt een natuurtalent is, je weet maar nooit, gaat je branding dat niet doen. 

 

2. Je hebt geen vast kleurenpallet en wisselt elke week van kleuren zoals je wisselt van trui.

Ik snap dat wel. De verleiding is gewoon heel groot. De ene dag ben je meer in een blauwe bui en de andere dag in een roze. En ja, in de mode wordt er ook elk seizoen van kleur gewisseld. Maar jouw kleuren zijn niet louter decoratief. Jouw kleuren hebben een functie. Ze moeten de juiste mensen aantrekken en de juiste sfeer uitstralen. Zo straalt blauw bijvoorbeeld vertrouwen uit, kan rood kan gevaar betekenen evenals passie. Ik nog wel even doorgaan. Door steeds dezelfde kleuren te gebruiken en ze consequent en consistent overal te laten terugkomen, bevorderen ze de herkenbaarheid. Op den duur hebben je droomklanten wel door dat die olijfgroene zakken van jouw winkel komen. Kleur helpt je om je te onderscheiden in die grote massa.

 

3. Je bedrijf is ondertussen je hoofdberoep maar je branding heb je destijds toen je nog in bijberoep aan je zaak werkte op Pinterest bij mekaar gesprokkeld.

Opnieuw: heel begrijpelijk. Ik ben zelf 13 jaar bijberoeper geweest en ik deed ongeveer alles helemaal anders toen. Het mocht niks kosten en ik moest het zelf kunnen fixen. Als je van je bijberoep een hoofdberoep maakt, moet je echt gaan professionaliseren. Je gaat investeren in betere programma’s en beter materiaal om mee te werken. Maar je moet die professionaliteit ook uitstralen. Als het je menens is, investeer je dus ook in een professionele branding.

 

4. Je branding lijkt heel erg op die van je concurrenten.

Beigetinten en sierlijke art deco letters anyone?

Net zoals in all other things design zie je ook trends in logo design. Minimalistisch, boho style with a touch of plantjes, goud, beige … Er zijn duidelijke stromingen. Kijk hiermee uit. Again, I get you! Er zijn er bij die echt heel mooi zijn. Maar, een hele grote maar, als er trends zijn en iedereen volgt die, hoe ga jij je dan onderscheiden? Ik snap dat je dat nu eenmaal heel mooi vindt en dat ook wil. Maar, opnieuw een hele grote maar, dat logo? Dat draait niet om jou. Huh? Come again Jill? Nope, het draait niet om jou! Het draait om je klant. Met dat logo wil jij je ideale klant aanspreken, haar warm maken om jou bedrijf te verkennen. En het is heel moeilijk om je te onderscheiden als je er precies hetzelfde uitziet als je concurrenten.

 

5. Je wil groeien, je weet dat je product of dienst de max is maar toch blijft de groei achter

Waarschijnlijk ligt het aan je uitstraling. Sorry to have to break it to you. Hoe ik dat weet? Eén van mijn klanten had precies dat voor. Sam Van In vertelt er hier alles over. Lang verhaal kort: hun omzet verdubbelde na de rebranding. Ligt dat alleen aan mijn ontwerpen? Waarschijnlijk niet. Maar ze waren wel dat voetje tussen de deur bij hun ideale klant waardoor ze wel een afspraak te pakken kregen.

 

Een slechte branding kan je geld kosten en zorgt ervoor dat klanten de concurrent meer vertrouwen. Simpelweg omdat die er beter uitziet. Perceptie is alles.

Hoe komt zo’n (re)branding tot stand?

Niet door voor de vuist weg wat schetsen te maken en die uit te werken. Dan ontstaat er geen magie. Dat geef ik je op een briefje. Het ontwerp van je branding stoelt op strategie. Er moet diep over nagedacht worden. Even laten sudderen, omdraaien en nog eens bekijken. Een oefening die ik graag met jou maak. Omdat we dan vertrekken vanuit een goeie basis. We vinden de rode draad die ons helpt om knopen door te hakken. Voel je al hoe dit je leven makkelijker gaat maken?

Ik heb zelf de oefening voor mijn eigen bedrijf gemaakt het afgelopen jaar en ik kan je verzekeren dat het best pittig was. Maar het resultaat mag er wezen. En heeft me op die dikke maand al tijd bespaard. Ik moet niet elke keer het warm water uitvinden. Ik kijk gewoon naar mijn strategie en neem mijn beslissing in die lijn.

Klinkt dit jouw als muziek in de oren?

Geef me gerust een seintje of boek via deze link jouw call in mijn agenda. Dan hebben we het er eens over.

Tot snel!
Jill